TRX – oplagt træningsform derhjemme

Forfatter: Maria Lerche, TRX instruktør

TRX er en træningsform hvor vi arbejder med corestyrke, stabilitet, koordination, balance og puls, på et og samme sted.

TRX findes på programmet i mange fitnesscentre, men kan også dyrkes hjemme eller ude i haven/naturen. Rammerne for TRX træningen stiller ikke mange krav – der kræves hverken særligt underlag eller store arealer til bevægelse. Træningen er for alle, unge som ældre – og særligt ældre kan nemt genopbygge balance, mobilitet, koordination og styrke ved hjælp af dette redskab hvor der er støtte, til netop at holde balancen hvor vi oftest ikke tør at give slip.

Hvilket udstyr anbefales til TRX?

Jeg anbefaler altid de originale TRX® stropper – stroppen kan sættes fast i helt almindelig dør, ude som inde, i flagstangen, i spær under garage eller halvtag, der kan købes ophæng til væg og loft se mere på https://www.activeaid.dk/trx/trx/trx-suspension-training.html.

Inspiration og særligt for Coronatiden 2020

TRX.com udbyder frem til 10.06.20 gratis adgang til deres app, med inspiration til træningen for at bidrage i denne corona tid. Endvidere kan du følge undertegnede, TRX instruktør Maria Lerche på Instagram #trxlerche

Effektiv træning med TRX

Princippet er, at man skal forestille sig, at kroppen er en sammensat af skiftevis beton og gele, hvor hver en enkelt muskel opretholdes fast over hver lag af gele, dermed stabil og opspændt bodymasse. Jo længere tid der går hvor vi ikke bruger en del af kroppen jo svagere bliver den, og desto længere tager det at genopbygge.

Det er aldrig for sent at komme i gang. Der er lavet over 25 studier der påviser, at TRX® træningen befordrer en signifikant højere muskulær rekruttering, blot ved at have hænderne placeret i stropperne og fødderne i gulvet og man så herfra læner sig frem eller tilbage, sammenlignet med flere andre træningsmetoder. Så der sker altså det man kan kalde for en intuitiv eller reflektorisk spænding i kroppens korset (core muskulaturen), som er en stor fordel og ryggen er i en tryg og sikker stilling i forhold til at klare en belastning. 

Træningsformen kan udfordre mennesker der ikke har trænet før, til selv de stærkeste atleter.

TRX instruktør Maria Lerche

Mit navn er Maria Lerche, jeg har selv trænet TRX siden 2016, og arbejder som TRX instruktør . Jeg underviser både på hold og har været personlig TRX træner siden 2019. Jeg har taget 5 kurser ( TRX yoga, TRX suspension traning, TRX Functional, TRX group traning, TRX Force) som alle er udbudt hos active aid, som er dansk distributør for TRX®.

Gør træningen enkel – så er det også nemmere at komme i gang.

Jeg hjælper dig med at tilrettelægge din træning så effektiv som muligt. Med simple TRX øvelser bliver din træning lige til at gå til , således at du kan træne effektivt uden hverken at bruge for meget tid eller miste motivationen.