3 tips til at blive en bedre løber

Er det på tide at give din løbetræning et serviceeftersyn? Vi har samlet de tre bedste løberåd, som kan forbedre din træning og gøre dig til en bedre løber.

Sæt et mål for træningen

Det kan være svært at erkende, men den sværeste og nok også mest kedelige træning er den, hvor der ikke er sat noget mål. For hvorfor løber du? Er det for at blive hurtigere, eller er det for at blive mere udholdende? Stil dig selv nogle spørgsmål og find på den måde frem til, hvad formålet med træningen skal være – og sæt derefter et mål. Det gør træningen meget sjovere!

Husk at spise lige efter træning

Som løber er du godt klar over, hvor vigtig kosten er for din krop og præstation. Men kosten er faktisk også vigtig for din restitution. Det betyder, at kosten efter træning er mindst lige så vigtig, som alt andet du spiser i løbet af en dag.

Lige efter din løbetur – som er maks 30 minutter efter – er din krops ”åbne vindue”, da dine muskelceller er ekstra modtagelige for at optage glukose. Det sætter ekstra gang i restitutionen, hvilket er godt for din træning.

Optimér din restitution

Selvom træning er vigtig for din præstation, er det ikke nok i sig selv. For at blive bedre til at løbe, skal du også sørge for at optimere din hvile og restitution. Det magiske ved restitutionsfasen er nemlig, at kroppen bygger sig selv op til et niveau, der er bedre end før træningen.

Men hvis du ikke giver din krop tilstrækkelig med hvile og ro, inden du igen begiver dig ud i hård træning, bliver kroppen brudt ned og bliver svagere. Og det vil du selvfølgelig gerne undgå, hvis du vil blive bedre og hurtigere til at løbe!