Sådan undgår du løbeskader

Når du træner, der er intet lettere end at træne sig til en skade – og det er knap så fedt, når man bare gerne vil blive bedre til at løbe. Så hvordan undgår du i det hele taget at få løbeskader? Det kan du læse om i indlægget her.

Lyt til din krops signaler

Når du træner, er det vigtigt, at du husker at restituere godt mellem hvert træningspas. Den nemmeste måde at gøre det helt optimalt på, er ved at lægge en træningsplan – som du dog ikke skal følge helt slavisk.

Grunden til at du ikke skal holde dig 100% til træningsprogrammet er, at kroppen af og til vil give signal til, at kroppen har brug for restitution. Det tager et træningsprogram ikke højde for, og derfor er det vigtigt, at du tager advarselssignalerne seriøst.  

Varm kroppen godt op

Selvom tiden kan være sparsom i hverdagen, er løsningen ikke at snøre løbeskoene og så bare give den fuld gas, så snart du går ud ad døren. For hver løbetur er det vigtigt at varme kroppen godt op, så du ikke får overbelastningsskader og fibersprængninger.

Når du varmer op, sker der det, at der bliver tilført blod til sener og muskler – og sammen med blodet kommer varmen.

Så start med at gå i 1 minut, for derefter at lunte i 5-6 minutter og derfra give den fuld gas.

Styrk dine muskler

En rigtig god måde at forebygge skader på, er ved at dyrke styrketræning ved siden af løbetræningen. Opbyg især gerne lår- og lægmuskler. Det du skal gøre, er at bøje ned i knæene og rette dig op igen. Det skal du gøre, indtil det syrer i musklerne. Du kan også gøre det, at du i stedet tager vægt på ryggen.

Følger du disse råd, bør du være godt sikret mod løbeskader.