Find din foretrukne motionsform

 

Vi kan jo ikke alle være glade for løbetræning, og vi er heller ikke alle glade for fodbold. Vi mennesker er meget forskellige, og vi har forskellige vaner og interesser. Derfor findes der så mange forskellige sportsgrene, så vi alle kan finde vores mest foretrukne motionsform. Du må afprøve de forskellige former, indtil du finder dine favoritter. Du kan muligvis indhente værdifuld inspiration i denne artikel fra dagenssundhed.dk, hvor du kan læse mere om vigtigheden i at vælge den rette motionsform. Det gælder jo om at udøve motion, som man er glad for. Du bliver aldrig lykkelig af at dyrke en motionsform, som du ikke trives ved. Du skal elske din sport, ellers vil det blot være en plage for dig. Når du har besluttet dig for at træne, er det vigtigt, du vælger en sportsgren, der passer til din personlighed.

Hvilken motionsform passer til dig?

 

Kan du bedst lide at træne alene eller sammen med andre? Vil du træne indendørs eller udendørs? Har du brug for variation? Hvad må det koste? Nedenfor vil du kunne læse om en række fordele og ulemper ved forskellige sportsgrene, Så er det bare at vælge den sportsgren, der passer dig bedst.

Fitnesscenter

 

Et fitnesscenter giver mulighed for både styrketræning og konditionstræning. Du kan vælge at træne alene eller deltage i de forskellige holdaktiviteter. Der er således alle muligheder for at variere din træning og tilpasse træningen dit eget niveau. Som regel vil du møde et veluddannet personale, der kan give dig råd og vejledning om træning, kost og skadesforebyggelse.

Fodbold

 

Fodbold er en sjov måde at få sig rørt på. Fodbold er mindre effektivt end mange af de andre motionsformer. Til gengæld vil mange have nemmere ved at bevare motivationen og komme af sted til træning. Fodbold kræver, at man er flere, der kan træne samtidig, eller at du melder dig ind i en fodboldklub, så du er sikker på, at der er nogen at træne sammen med. Fordelene er:

Løb

 

Løbetræning er en effektiv træningsform, hvis du ønsker at forbedre din kondition og komme i god form. Du kan i løbet af få uger træne dig op til at løbe 5-10 kilometer. For mange bliver løbetræningen hurtigt ensformig. Du kan dog nemt variere din løbetræning ved at vælge nye ruter, løbe på bakker eller løbe hurtige intervaller. Du kan løbe på de tidspunkter, der passer dig, og du er ikke afhængig af faste træningstider.

Svømning

 

Svømning styrker både dine muskler og forbedrer din kondition. Vandets modstand gør at dine muskler bliver trænet på en skånsom, men effektiv måde. Når du svømmer, træner du både din over- og underkrop, og din puls vil derfor også hurtigt stige. Risikoen for skader er meget lille, og folk med svage muskler og led kan med fordel vælge denne motionsform.